21°   dziś 19°   jutro
Czwartek, 04 czerwca Franciszek, Karol, Kwiryna, Helga

Bilety nie pokrywają nawet etatów na dworcu

Opublikowano  Zaktualizowano 
36 16689

Limanowa. Urząd Miasta Limanowa udostępnił nam dane dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej i dworca autobusowego. Wynika z nich, że przychody ze sprzedaży biletów nie pokrywają nawet etatów na dworcu, nie mówiąc już o kosztach przewozów.

Urząd Miasta Limanowa w odpowiedzi na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej podał szczegółowe dane dotyczące działalności dworca autobusowego. Z przekazanych informacji wynika, że obecnie na dworcu zatrudnione są trzy osoby, każda na pełnym etacie. Łączny miesięczny koszt zatrudnienia w sierpniu tego roku wyniósł 19 668 zł.

Poprosiliśmy o pełne dane obejmujące cały ubiegły rok. Jak się okazuje, koszt funkcjonowania samego dworca autobusowego w 2024 roku wyniósł 51 180 zł. Do tego wydatki na wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń zamknęły się kwotą 245 838 zł. Łącznie daje to kwotę 297 018 zł. 

Na nasz wniosek magistrat przesłał także statystykę sprzedaży biletów w 2025 roku. Z danych wynika, że miesięczne przychody to na ogół kilkanaście tysięcy złotych. 

Do tej pory w poszczególnych miesiącach 2025 roku sprzedano średnio kilka tysięcy biletów jednorazowych, zarówno ulgowych, jak i normalnych. Najwięcej sprzedano ich w marcu – 7 753, do tego 85 miesięcznych biletów ulgowych. Przychód ze sprzedaży biletów wyniósł wówczas 23 038 zł. Jeszcze tylko w kwietniu przychód z biletów przekroczył 20 tys. zł. 

W okresie od stycznia do sierpnia sprzedano w sumie 44 066 biletów ulgowych oraz 9 738. Sporą grupę pasażerów stanowią jednak ci, którzy korzystają z bezpłatnych przejazdów. Zgodnie z regulaminem, stuprocentowa ulga przysługuje m.in. osobom z niepełnosprawnością, dzieciom do 4. roku życia oraz seniorom po ukończeniu 70. roku życia. Tacy pasażerowie muszą jednak pobrać i skasować bezpłatny bilet. W ciągu ośmiu miesięcy darmowych biletów wydano 37 121. 

Gdyby oszacować wysokość przychodu w całym 2025 roku na kwotę ok. 225 tys. zł, to i tak będzie ona niższa od ubiegłorocznych kosztów utrzymania samego dworca, które w 2025 roku z pewnością okażą się wyższe. W dodatku to tylko niewielka część kosztów dla budżetu miasta, jakie generuje komunikacja publiczna. Znacznie droższa jest sama organizacja przewozów - koszty paliwa, eksploatacji autobusów i wynagrodzeń kierowców. 

Od września tego roku operatorem jest MZGKiM, a kontrakt obowiązujący do końca sierpnia przyszłego roku ma wartość 1 mln 121 tys. zł.   

Komentarze (36)

twoj_sasiad
2025-11-11 06:23:41
0 1
Jak z tego wniosek?! Mieszkańcy za mało biletów kupują. Można by jakichś artystów z mandoliną zaprosić do pojazdu co by ich granie urozmaiciło i umiliło przejazd. Ciekawym pomysłem byłoby np. częstowanie pasażerów ciepłą kawą, herbatą, a do tego ciasteczko. No ale generowało by to dodatkowe koszty. No sam już nie wiem...
Odpowiedz
konto usunięte
2025-11-11 07:07:11
2 6
To jedna z nietrafionych inwestycji w naszym mieście. Jaki Dworzec taki dochód. Są tacy jak byle_nie w jednej postaci z vvv którzy odczuwają sukces z takich inwestycji.
AdamKnight
2025-11-11 08:01:34
5 1
Zgadza się. Tylko sobie wyobraźcie, ile można było nie zrobić niczego za te miliony. Sądzę, że gdyby obecna władza wtedy już rządziła, teraz mielibyśmy ze dwie albo nawet trzy dodatkowe donice pełne pięknych kwiatów na rynku, a nie autobusy, które przepalają nasze pieniądze wożąc powietrze. Na szczęście ludzie dostrzegli, że Limanowej potrzebna jest stabilizacja i stagnacja.
GPP
2025-11-11 08:54:12
0 2
Przypomnij kto był wówczas w grupie trzymającej władze?
Kto był przewodniczącym rady?
Mieszkańcy wnoszą o podobne rozliczenie innych inwestycji np. budowa i spłata parkingu kościelnego.
Optymista
2025-11-11 10:06:11
0 2
Sądzę że gdyby obecna władza dostrzegła że miasto nie kończy się przy Lidlu oraz postawiła biletomat na rynku żeby ułatwić dostęp do kupna biletu osobom starszym( bo takich osób mamy najwięcej w tym pięknie mieście) oraz spełniła obietnice wyborcze odnośnie rozszerzenia na sąsiednie gminy( chociaż na gminę Limanowa) to autobusy miejskie również nie woziłyby powietrza i jakie donice z kwiatami za takie miliony masz na myśli? Z brylantów? Wiesz że Limanowa to nie Paryż i donice mogą być betonowe?!
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
Banner2
2025-11-11 07:43:08
1 5
Jak tylko usłyszałem o komunikacji miejskiej widziałem że finansowo bedzie krucho. Za mała liczba ludzi, zbyt mało wariantów tras a koszty niestety przy transporcie są duże. Jeszcze chwila i autobusy zostaną sprzedane ta komunikacja bez wielkiej pomocy i finansowania sama się nie utrzyma.
konto usunięte
2025-11-11 09:48:11
1 1
Gdzie Limanowa, to kraina przewoźników prywatnych .
Odpowiedz
ROMET
2025-11-11 07:47:12
0 0
Robić dzień dobrego pasażera co miesiąc , albo zaprosić "wesołego Romka " jak u Barei...
A i tak UE wygenerowała taki projekt jaki z tego morał ?
Odpowiedz
byle_nie
2025-11-11 08:12:20
4 7
Zauważcie, że niektórzy wang30 mają tendencję do nadmiernego krytykowania, zamiast skupić się na szukaniu konstruktywnych rozwiązań i wykorzystywaniu dostępnych szans. W kontekście tej inwestycji (dworca), zamiast biadolić teraz, że koszty was zjadają, może należało trzymać się pierwotnego planu, który zakładał rozszerzenie komunikacji miejskiej o ościenne miejscowości. To mogłoby znacząco zwiększyć ruch i dochód obiektu, poprawiając jednocześnie komfort mieszkańców całego regionu. Krytyka jest łatwa, ale sięganie po dotacje i aktywne poszukiwanie finansowania zewnętrznego, a następnie efektywne zarządzanie tak rozszerzoną siatką połączeń, to jest droga do realnego sukcesu. Trzeba przestać lamentować i zacząć działać strategicznie, wykorzystując potencjał synergii regionalnej. Wówczas nie będziemy mówić o "nietrafionej inwestycji", ale o sukcesie całej aglomeracji.
psikuta
2025-11-11 09:33:59
4 2
Pitolisz jak rasowy urzędas. Łatwo się wydaje publiczne pieniądze i składa oświadczenia bez pokrycia. Może trzeba było zrobić biznesplan na 20 lat, dać go do oceny ekspertom pod kątem opłacalności i sposobu finansowania inwestycji, a nie działać na zasadzie: „zróbmy komunikację w mieście, bo dają dofinansowania, a resztę życie pokaże.”
konto usunięte
2025-11-11 09:50:22
0 0
Dokładnie, trzeba myśleć racjonalnie .
konto usunięte
2025-11-11 09:59:00
0 0
Tą ścienną miejscowością, która byłaby rentowna, jest jedynie Kraków.
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
Antykaczysta
2025-11-11 08:40:59
4 2
Nie liczy się to że Dworzec ma małe dochody i zapewne upadnie ale i tak powiedzą że to wina Tuska :)
konto usunięte
2025-11-11 09:55:52
1 0
Możesz sobie darować te uśmiechnięte docinki na poziomie KO, jest to już nudne i niesmaczne.
Antykaczysta
2025-11-11 10:25:41
1 0
A co mnie KO obchodzi, za dwa lata stawiam na Mentzena i mam nadzieję że zrobi porządek
mnimitz
2025-11-11 11:58:09
0 0
mentzen - hłownia, petru palikot...
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
Nowak11
2025-11-11 08:45:33
0 7
Po co te 3 etaty na dworcu ( niby dworcu) ,skoro tam nie na żadnego ruchu.
Tam zajeżdża tylko miejski autobus i Mirobus na Nowy Sącz.
Maxbus tam wjeżdża sporadycznie, w zależności jaki ma humor kierowca.
Zlikwidować te 3 etaty, zainstalować kasy biletowe i problem będzie rozwiązany.
To jest niegospodarność pan burmistrzyni
jp1991
2025-11-11 09:01:19
2 0
Maxbus na Nowy Sącz każdy a i na Kraków też już przez dworzec jedzie
Odpowiedz
dzinio
2025-11-11 08:52:22
1 2
Tak na marginesie co robią trzy osoby na etacie kiedyś jedna z pis u rządziła dworcami w Małopolsce jako wybitny fachowiec bo jej atutem bylo to ze jeździła autobusami z Kroscienka jako pasazer.
Odpowiedz
now
2025-11-11 08:56:19
3 4
byle_nie napisal byle co i nie na temat! Dobrze zas, ze portal limanowa.in pokazal w koncu ekonomiczna i organizacyjna klape przedsiewziecia. Od poczatku bylo wiadome, ze bedzie klapa. Mam nadzieje, ze byle_nie dysponuje analiza przedsiewziecia sporzadzona przed skladaniem wniosku i teraz ja pokaze . A moze portal zapyta o taki dokument i bedziemy mogli poznac te dane? To ciekawe ! Bo moze decyzje podjeto jedynie po to, by zrobic na zlosc "busiarzom" ?
psikuta
2025-11-11 13:40:05
0 2
Każdy głupi potrafi „zainwestować” z publicznych pieniędzy — bo jak nie wyjdzie, to przecież nie jego strata, najwyżej jedną kawę mniej wypije przy urzędniczym biurku. Ale prywatny inwestor? Ten zanim wyda złotówkę, to ją trzy razy przekręci w palcach i przeliczy — bo wie, że tu nie chodzi o „akcję pod publikę”, tylko o jego własne być albo nie być… i przyszłość całej rodziny na pokolenia.
Odpowiedz
poce
2025-11-11 09:02:23
3 2
Wreszcie może urzędnicy docenią starania właścicieli busów utrzymania się na powierzchni i przestaną ich gnębić nadmierną fiskalizacją i przepisami rynek wszystko weryfikuje .
katmat
2025-11-11 18:50:30
0 0
Zawsze jechali na lewo i na naxa
Odpowiedz
mnimitz
2025-11-11 09:35:25
0 0
jeżeli było dofinansowanie zewnętrzne budowy dworca to były określone warunki np. dot. zakresu prac i minimalnego czasu funkcjonowania, zatrudnienia...
obecny tu zastępca mógłby coś przybliżyć na ten temat
byle może miasto jest zobowiązane do takiego zatrudnienia i czasu funkcjonowania dworca jako dworca...
standardowy czas przy dotacjach to okres pięciu lat...
jeżeli naruszy się warunki to zwrot dotacji - proste
byle może obecna burmistrz ma związane ręce
Odpowiedz
biedny90
2025-11-11 10:10:30
1 2
Trzeba otworzyć nowe linie ,zlikwidować busiarzy co podbierają klientów i po problemie
Odpowiedz
malarz
2025-11-11 10:51:04
1 4
gdyby rozliczył limanowskie inwestycje to pewno kilku spierxxxxxxby do Budapesztu
psikuta
2025-11-11 13:44:10
0 0
Poszedłbym dalej — jedna dzielnica Budapesztu mogłaby już nosić nazwę Limanowa City
katmat
2025-11-11 18:49:09
0 0
Odwierty i obiekty w Porębie
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Gwiazdeczka7474
2025-11-11 14:34:53
0 3
Wystarczy rozszerzyć komunikację i po problemie, nawet do końca granic miasta autobus nie jeździ to co się dziwić! I większa dostępność biletomatów w bardziej uczęszczanych miejscach np. pod arkadami w rynku..wszystko się da tylko trzeba chcieć!
Odpowiedz
DwunastaMalpa
2025-11-11 17:02:48
1 0
Jest jeden sposób który radykalnie obniżyłby koszty wszystkiego - DARMOWE przejazdy. Niepotrzebne są wtedy etaty, automaty i ich serwis.
Odpowiedz
DwunastaMalpa
2025-11-11 17:03:59
1 0
Skoro ekonomicznie i tak się to nie spina, to róbmy to z klasą!
Odpowiedz
julku79
2025-11-11 20:26:59
1 0
Zrobić kurs nocny w soboty ok 2 3 w nocy po gminie Limanowa,wesoły autobus 1000% zadowolonych klientów
Odpowiedz
ruk
2025-11-11 23:11:53
0 3
Na dworcu? To nie jest dworzec, tylko zbędny przystanek na zadupiu, do odwiedzania którego zmusza się przewoźników, bo sami z siebie by tego nie chcieli robić. Co mądrzejsi kierowcy nawet nie wjeżdżają widząc, że na całym jego terenie nie ma ani jednego człowieka.

Ta lokalizacja jest niedorzeczna, w szczególności gdy wie się, że powstała ze zlikwidowaniem przystanku "Mały Rynek" na rzecz wstawienia tam niepotrzebnego pomnika z jakże ironicznym podpisem o czuciu się potrzebnym. Dodatkowo mamy przecież przystanek Kopernika, który jest bliżej centrum i przez którego jeżdżą wszystkie busy mające odwiedzać ten nieszczęsny "dworzec".
Nie wiem co ktoś miał w głowie... że ludzie będą na stację benzynową czy wulkanizację busami jeździć?! Nic innego tam przecież nie ma.
Odpowiedz
JanekZ4echPancernychipsa
2025-11-12 09:13:30
0 0
Ten dworzec to takie CPK tylko w mikroskali. Przykre ale prawdziwe. CPK, żeby powstało trzeba logistyki na rok przed otwarciem, z podpisanymi kontraktami, ustalonymi lotami co do minuty. CPK powstanie konkurencja obniży ceny na kolejny rok. Czy komuś wystatczy determinacji by dopłacać do CPK 30mld przez dwa lata?
Odpowiedz
vala
2025-11-12 11:05:04
1 1
A gdzie moj wpis??? Boicie sie prawdy??..Limanowa?? Znis,czone miasteczko...Płakac sie chce..Bo nie ma i nie bylo tu nigdy porządnego gospodarza..pytam po co tyle urzednikow w Urzedach w Limanowej..po co 3 osoby zatrudnione w niby dworcu..TO NIE DWORZEC..TO PIPIDOWA..SPRZEDALISCIE DAWNY DWORZEC? Z PORZADNYM PLACEM MANEWROWYM..?? Po co i komu??
Odpowiedz
studzianki
2025-11-12 19:09:43
0 0
Ogólna liczba mieszkańców powiatu to 131 764 osób. Miasto Limanowa 14 504 mieszkańców . Odpowiedź gdzie leżą pieniądze . Pytanie dlaczego komunikacja miejska nie jeździ do gmin wchodzących w skład powiatu
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Bilety nie pokrywają nawet etatów na dworcu"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in