21°   dziś 19°   jutro
Czwartek, 04 czerwca Franciszek, Karol, Kwiryna, Helga

Jan Puchała w grze o fotel wójta? Decyzja zależy od referendum

Opublikowano  Zaktualizowano 
45 48170

Grupa radnych i sołtysów w gminie Tymbark rozpoczęła proces przygotowań do referendum, którego celem jest odwołanie wójta Pawła Ptaszka. Jak ustaliliśmy, inicjatorzy spotykają się m.in. z Janem Puchałą, byłym starostą limanowskim, który rozważa start w wyborach na wójta w przypadku odwołania obecnego włodarza.

W gminie Tymbark grupa radnych i sołtysów zainicjowała proces przygotowań do referendum, którego celem jest głosowanie nad odwołaniem ze stanowiska urzędującego wójta Pawła Ptaszka. Jak się dowiedzieliśmy, z pomysłodawcami zbierającymi obecnie wymagane podpisy poparcia referendum spotyka się Jan Puchała, radny powiatu limanowskiego i były starosta limanowski (w latach 2006 - 2018). 

Tak, to prawda. Byłem na spotkaniu z inicjatorami referendum, pytali mnie, czy jestem gotowy do startu. Odpowiedziałem, że poczekam na rozwój wydarzeń, a jeśli będzie taka wola mieszkańców, referendum się odbędzie i w jego wyniku wójt zostanie odwołany, to rozważam start w wyborach na to stanowisko - przyznaje były starosta. 

W rozmowie z nami Jan Puchała wskazuje “zaniedbania” urzędującego wójta - w pierwszej kolejności wymienia powracające problemy z systemem wodociągowym. 

Jako mieszkaniec i wieloletni samorządowiec widzę zaniedbania. W gminie narosło wiele problemów. Uważam, że trzeba natychmiastowych działań mających na celu uporządkowanie spraw związanych z systemem wodociągowym, bo dotychczasowe działania gminy Tymbark w tej kwestii są opieszałe. Jeszcze jako starosta upomniałem wójta Pawła Ptaszka, że to priorytet. Woda, woda, woda. Do jakiej sytuacji doszło na Podłopieniu? Ja od kilku miesięcy kupuję wodę, bo ta w kranie nie nadaje się do spożycia. Pamiętam, że wójt Jodłownika Paweł Stawarz namawiał wójta Pawła Ptaszka na wspólny projekt i zasilenie wodociągu z ujęcia w Dobczycach. Ale w gminie Tymbark tylko się obiecuje, efektów nie widać. Jako gmina nie mamy nawet własnej oczyszczalni, odprowadzamy ścieki do oczyszczalni Maspex - wylicza radny powiatu. 

Kwestionuje też zasadność kilku inwestycji realizowanych przez gminę - wymienia m.in. remont płyty rynku, przebudowę urzędu gminy czy zakup budynku po dawnym tartaku. 

Nie krytykuję wójta za inwestycje, ale to nie są priorytety. Był Polski Ład w tamtej kadencji, inni wójtowie budowali szkoły, modernizowali oczyszczalnie, budowali wodociągi. W Tymbarku takich działań zabrakło. Wójt wiele obiecuje, ale kończy się na obiecankach. Mieszkańcy mówią dosyć: u wójta wszystko kończy się na projekcie, nie ma realizacji - ocenia.

Radny powiatu twierdzi też, że niektóre miejscowości w gminie są pomijane w kwestii wydatków inwestycyjnych. Podłopień - zdaniem Jana Puchały wieś o największym w gminie wskaźniku przyrostu naturalnego - nie może liczyć na wsparcie samorządu w realizacji ważnych dla mieszkańców przedsięwzięć. Ponadto uważa, że obecna polityka władz gminy zniechęca lokalnych przedsiębiorców. 

Jako mieszkaniec tej gminy uważam, że inicjatorzy mają rację. To nie jest garstka ludzi. Wystarczy porozmawiać z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy chcą przenosić swoje firmy do ościennych gmin. Kto będzie płacił podatki? A podatki, jak sami państwo pisaliście, mamy najwyższe w powiecie. 

Odnosi się też do szeroko komentowanego konfliktu na linii wójt - sołtysi. 

Od zawsze podkreślam, że samorząd to gra zespołowa. Po co zabraniać sołtysom zbierania podatków, roznoszenia nakazów płatniczych, co było praktykowane od wielu lat? Sołtys to najniższy szczebel samorządu, ale jest najbliżej ludzi, ma autorytet, potrafi przekonywać mieszkańców. Dlaczego wójt i niektórzy radni wchodzą w ich kompetencje? A przecież rolą wójta jest jednoczyć, a nie dzielić. Obecne konflikty wywołują zmiany wprowadzane przez wójta. Zamiast rozmawiać z sołtysami, to wójt zaczął z nimi wojnę. Wójt musi słuchać rad mieszkańców, tymczasem Paweł Ptaszek obraża się i nie przyjmuje żadnej krytyki. To nie działanie przeciwko niemu. Referendum ma uzmysłowić, że to nie wójt czy rada mają rację - to mieszkańcy powinni zgłaszać swoje potrzeby, a samorządowcy mają wobec nich rolę służebną - komentuje Puchała. 

Na koniec dodaje, że w jego ocenie już sama wizja przeprowadzenia referendum sprawia, że ”wójt nabiera rozpędu”. 

Czy się uda referendum, czy nie - przynajmniej zmotywowało wójta do działania - zauważa. 

Więcej na temat referendum w Tymbarku można przeczytać w naszych poprzednich publikacjach:

Czy Jan Puchała byłby właściwym kandydatem na wójta?

TAK NIE
Dziękujemy za oddanie głosu !
TAK: 726 NIE: 417

Komentarze (45)

jaz
2025-03-16 07:20:13
2 16
Oj to będzie w Tymbarku jak w powiecie z drogą uzdrowiskową czy balneologia. Same sukcesy.
ciekawy
2025-03-16 14:37:17
1 4
czyli dziadek do koryta?
Odpowiedz
david1977
2025-03-16 07:32:11
12 4
W końcu gmina Tymbark ma szansę na rozwój. Co by nie mówić to pan Ptaszek do pięt nie dorasta Puchale np doświadczenie i podejście do inwestycji.
Już nawet przedsiębiorcy są przeciwko Wójtowi to nieźle a pan ptaszek wzywa do bojkotu mota się jak dziecko we mgle.
szaradaa
2025-03-16 09:30:29
0 0
Jeden z "zamkniętego układu limanowskiego " nie do ruszenia za wszystkie przekręty - koniecznie musi zostać wójtem.
Na Kaninie z "potajemna nacjonalizacją " części prywatnej działki poradzili sobie doskonale - a ta lipna księga wieczysta Nr 51494/8 Starosty limanowskiego to istny majstersztyk - ludzie opamiętajcie sie kto Was podburza do referendum - Jezusa jak chcieli ukrzyżować to też byli tacy w tłum wpuszczani dosiania zametu.
Układy chronią
Odpowiedz
urzedas
2025-03-16 07:43:17
13 4
Kto nic nie robi nie popełnia błędów .Na obecną sytuację Pan Puchała to najlepszy kandydat z możliwych
Manitou
2025-03-16 17:15:40
0 0
tak kurka ! Zamienił stryjek siekierkę na stary kijek!!!
Odpowiedz
vvv
2025-03-16 07:44:03
3 10
Przy takim kandydacie na wójta to referendum się nie uda
Odpowiedz
floop
2025-03-16 08:08:32
5 15
Jeżeli pan Puchała faktycznie ma być liderem tej grupy powstańczej i kandydatem na wójta, to pan Ptaszek może spać spokojnie.
Odpowiedz
karampuk
2025-03-16 08:15:13
2 9
Z deszczu pod rynnę można powiedzieć.
Odpowiedz
poce
2025-03-16 08:25:37
3 1
Czyli pękła gumka w gatkach wójt musi obwiązać portki sznurkiem przybrać zgrzebny worek a...czas ku temu sprzyja ale właśnie ale czy mieszkańcy to kupią ???
Odpowiedz
Ratownik
2025-03-16 08:28:51
0 7
Tymbarski Trump
Odpowiedz
byle_nie
2025-03-16 08:30:41
2 7
Uważam, że ten kandydat jest już wypalony. W Tymbarku potrzebna jest świeża krew, z nowymi pomysłami i energią do działania na rzecz waszej gminy. Wiem, co mówię – czas na zmiany...
Parobek
2025-03-16 09:02:43
1 3
Tak, Panie Wacławie, "czas na zmiany" w Mszanie już odbija się czkawką coraz większej liczbie mieszkańców..
Z takimi pięknymi hasłami wygraliście wybory, a później... Ile już "swoich" dostało stołki w urzędzie? 8-9? Jeszcze rok ni minął. Za cudze pieniundze to się rządzi przepysznie... A jak jeszcze widoki na wielkie inwestycje to wyobraźnia szaleje:)
Żenada
byle_nie
2025-03-16 09:43:12
0 0
W Łostoe
byle_nie
2025-03-16 09:44:59
0 1
Pewnie z Łostówki taki przekaz przyszedł.
konto usunięte
2025-03-16 10:38:59
1 1
Łostówka to tylko część gminy, przekaz już zajmuje większy obszar.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
diecut
2025-03-16 09:00:32
2 8
Życzę powodzenia w referendum mieszkańcom gminy Tymbark, ale były starosta jako kandydat? Kto o zdrowych zmysłach wpadł na taki pomysł? To tak jak zamienić tyfus na dżumę.
aro2x1
2025-03-16 16:42:11
0 0
@diecut Ja to widzę na odwrót. Jest kandydat, szukali stanowiska. Ptaszek opuścił gardę to mu teraz przywalą.
Odpowiedz
inkay
2025-03-16 09:21:56
2 7
Jasiu już był tu i tam i może już wystarczy.
Odpowiedz
minor
2025-03-16 09:33:05
2 5
A słynne " Termy " w Porębie Wielkiej to czyja to brożka ???
Odpowiedz
david1977
2025-03-16 10:16:31
6 2
Pismaki ptaszka już się uaktywnili. Prawda jest taka że Puchala ma większe doświadczenie oraz ugruntowana pozycja społeczna a to przekłada się na większe zaufanie wyborców i szersze poparcie. W takiej sytuacji pan Ptaszek już powoli odlatuje.
minor
2025-03-16 11:32:54
0 2
Nietrudno stwierdzić czyim ty jesteś pismakiem " ptaszku " !!
szaradaa
2025-03-16 11:41:31
0 0
david1977 najchętniej zakneblował byś buzie ludziom w pisaniu prawdy.
konto usunięte
2025-03-16 13:40:16
0 0
david1977 Na kogo głosowałeś w ostatnich wyborach. Ostatnio wszyscy w koło głosowali na Ptaszka, a teraz ci sami mówią że Ptaszek musi odejść. Marionetki nie ludzie.
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
toskim
2025-03-16 10:22:32
2 1
Powodzenia
Odpowiedz
konto usunięte
2025-03-16 10:29:02
5 2
Gratulacje dla grupy inicjatorów referendum, za wskazanie kandydata z najwyższej półki . Szkoda tylko , że Pan Jan nie wystartował rok temu. Dostałby od nas wysokie poparcie i nie było by teraz kłopotu z Ptaszkiem. Ale lepiej później niż wcale.Powodzenia dla Pana Starosty.
minor
2025-03-16 11:34:29
0 1
ty na trzeźwo piszesz !!!
Koldev
2025-03-16 11:43:16
0 1
Nikt z inicjatorów tego referendum oficjalnie pana Puchały na kandydata nie wskazał. Pierwsze publiczne informacje o tym fakcie są w tym artykule. Także nie ma czego gratulować.
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
powrotdzedaja
2025-03-16 10:38:52
0 0
Dziwne, że mołdawska ściera siedzi cicho.
Albo dostał nowe rozkazy, albo się boi pisać.
Odpowiedz
tymbarkin
2025-03-16 10:41:51
0 2
Nie jestem zwolennikiem ani Pana Wójta, ani inicjatorów referendum, dlatego tutaj się wypowiem.
1.Hasło „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”, czy „Wobec wyzwań i problemów potrzeba zgody i jedności”.
W zeszył roku podczas kampanii wyborczej, sam osobiście Pan P. Ptaszek podzielił mieszkańców na SWOICH – których Pan osobiście odwiedził oraz NIESWOICH – których domy Pan ominął. Czy tego podziału dokonał Pan sam, czy dokonał Pana Radny, a może wspólnie?
Osoby, które na Państwa nie głosowały w wyborach traktujecie jako wrogów, to o jaką zgodę Wam chodzi?
2.Niektórzy Wójta Radni traktują mieszkańców w dziwny sposób „z góry”, pewnie w myśl zasady „Ja mam władzę, w ty jesteś nikim”.
To o jakiej jedności Pan mówi?
3.Inwestycje, oczywiście dużo i ładnie się o nich mówi ale nie ma ich realizacji np. 2023rok, „pomysł” budowy gminnej oczyszczalni ścieków, o wodzie nie będę się rozpisywać.
Odpowiedz
tymbarkin
2025-03-16 10:50:32
0 3
4.Budowa remizy i rozbudowa szkoły w Podłopieniu – brak w uchwale budżetowej na ten rok, a mają być realizowane?
W Uchwale budżetowej „Plan wydatków majątkowych budżetu Gminy Tymbark w 2025 r.” obejmuje:
- Wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę budynku Przedszkola Samorządowego w Tymbarku – 80.000,00 zł
- Przebudowa budynku Szkoły podstawowej w Tymbarku - etap I- 70.000,00 zł
- Opracowanie dokumentacji projektowej - Rozbudowy remizy OSP Zawadka- 40.000,00 zł
WPF to tylko prognoza a realizacja.
5.W tym roku nakazy płatnicze roznosili bez inkasa pracownicy urzędu gminy.
Jeżeli robili to w ramach etatu, to gratuluję decyzji, która przynosi oszczędności i ma ekonomiczne uzasadnienie w budżecie, jest Pan dobrym gospodarzem, który szuka oszczędności.
Ale jeżeli otrzymali od Pana np. umowę zlecenie i dodatkowe wynagrodzenie, to jaki był tego powód i cel, jeżeli pracownik gminy nie inkasował od razu podatku, co było wygodne dla mieszkańców.
Odpowiedz
royal30
2025-03-16 10:55:39
2 7
trzeba zrobić referendum za odwołaniem tego nieroba Tuska bo to jest prawdziwy szkodniok a nie wójt, marnujecie energię tylko
Odpowiedz
goraleczka
2025-03-16 10:55:59
5 2
Referendum to dobry znak dla samorządowców- niech wiedzą, że ludzie są świadomi swoich praw, a minione wybory to nie zaklepane stanowiska na czas kadencji i koniec słuchania mieszkańców, którzy mają znaczący wpływ na gminę choćby przez płacenie podatków.
Jeśli osoby z referendum faktycznie jako kandydata mają zamiar wystawiać Pana Jana Puchałe to raczej jest do dobry krok. Patrząc w jego osiągnięcia, odznaczenia i rozwój za jego kadencji to i gminy i powiat w tym czasie bardzo dużo zyskał. Sięgając pamięcią wstecz nie znam osoby z samorządu, która tyle uzyskała dofinansowana, rozwoju dla powiatu..... to i gmina Tymbark może zyskać bo "czasem trzeba stracić na obiad" ale z kimś się spotkać, pogadać i wiedzieć gdzie można po co sięgnąć.... Myślę, że Pan Jan to doskonale potrafi.
Takiej osoby w gminnej Tymbark potrzeba .
byle_nie
2025-03-16 11:04:35
0 1
Tak myślą na Łostówce.
Odpowiedz
NAmi
2025-03-16 11:21:26
5 4
Kompetencji Pana Jana Puchały i Pana Ptaszka chyba nie trzeba porównywać.
Gdy Pan Jan był Starostą, to były najlepsze lata dla Powiatu, jako Starosta zrobił bardzo dużo dobrych inwestycji i pozyskał najwięcej środków finansowych.
Może najwyższy czas, żeby w Podłopieniu powstała nowa szkoła, która połączyłaby dzieci z Podłopienia , Jasnej i Zawadki. Szkoła w której dzieci mają przestrzeń, lekcje które nie są łączone, odpowiednie zaplecze sportowe, gospodarcze, normalna świetlica, biblioteka z czytelnią.
Podłopień ma bardzo dużo mieszkańców, potrzeba spojrzenia dalej, a nie tylko na najbliższe pokolenie.
W obecnym budynku szkoły podstawowej można zrobić świetlicę taką, jaka jest na Zamieściu, oraz miejsce dla KGW.
minor
2025-03-16 11:38:01
0 4
jaja sobie robisz z tymi "najlepszymi inwestycjami" gościu ????????
Odpowiedz
BRZEGI
2025-03-16 13:11:56
2 1
gratulacje dla organizatorów referendum chociaz z zasady po roku od wyborów nie popieram ...
....społeczenstwo Tymbarku a przynajmniej jego czesc chce cos zrobic ....
...za 4 lata w wielu gminach z mocy prawa beda zmiany , chyba ze rzadzacy cos pokombinuja
... i tak nic nie zmieni ....
...pan Pychała dalej bedzie radnym powiatowym i nie bedzie zmiany w radzie powiatu ,,,,,
REFERENDUM nic nie da
...a pan Ptaczek jeszcze 4 lata bedzie wójtem ....
...a potem i tak jak pisałem koniec jego i jemu podobnym władzy.....
Odpowiedz
konto usunięte
2025-03-16 13:47:42
0 2
Najśmieszniejsze jest to, że niespełna rok temu ci co głosowali na tego Ptaszka teraz krzyczą na krzyż z nim. Wybory to była niedziela palmowa, do Wielkanocy może nie ukrzyżują, ale chociaż lud się wypowie "Uwolnić Barabasza". Chrześcijańska logika. Panie Ptaszek chwyć się Pan za jaja i idź pan na uczciwą wojnę z tymi co pana szargają (może jakaś kontrola wydatków)
konto usunięte
2025-03-16 16:50:44
0 0
Tak.Kontrola wydatków w Urzędzie Gminy. Delegacje wójta do Limanowej , finansowanie dokształcenia, koszty promocji , oraz projektów w szufladach......
itp
Odpowiedz
antonino
2025-03-16 13:52:32
0 2
Stawarz chciał dawać Tymbarkowi wodę z Dobczyc.....tą której do dziś dnia Jodłownik nie ma i do której jeszcze daleka droga.....:)
Odpowiedz
Bonza
2025-03-16 14:11:25
1 0
Brawo Obiektyw sam sobie gratulujesz. Twój idol Pan Jan uleczy od razu ponad 40 letni wodociąg w Podłopieniu jak Mag (siłą myśli). Receptą Jana jest podpięcie wodociągu do Dobczyc poprzez Gminę Jodłownik. Czy Jodłownik ma wodę z Dobczyc? Czy Dobczyce udostępnią wodę za darmo? Jodłownik jest niżej niż Tymbark potrzeba tu pomp( użytkowanie=kw) Więc może łaskawie powiecie mieszkańcom gminy ile ta woda będzie kosztować oby nie było zdziwienia !!!
Odpowiedz
kim
2025-03-16 14:36:25
1 1
Obecny wójt Tymbarku pracował kiedyś w Starostwie, może tak starosta oceniłby jego prace. Czy też tak krytycznie podchodził do jego wyników w pracy jak obecnie ocenia jego działania
Odpowiedz
ReferendumGminaTymbark
2025-03-16 15:31:50
1 1
W Gminie Tymbark odbędzie się referendum ponieważ podpisów popierających tą inicjatywę jest bardzo dużo o wiele wiele więcej niz jest to wymagane. Tak zdecydowali mieszkańcy i mieszkańcy mają prawo się w nim wypowiedzieć. To mieszkańcy zdecydują czy chcą zmiany i innego spojrzenia na inwestycje i współpracę w gminie.
Odpowiedz
jaz
2025-03-16 16:06:58
3 0
Przecież obecny wójt to protegowany Puchały.
Już zapomniał kto go wypromował ?
Odpowiedz
jaz
2025-03-16 16:08:35
2 0
Teraz trzeba logos nowego beż powiazań że samym układem.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Jan Puchała w grze o fotel wójta? Decyzja zależy od referendum"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in