21°   dziś 19°   jutro
Czwartek, 04 czerwca Franciszek, Karol, Kwiryna, Helga

Proces kapłana oskarżonego o gwałt zmierza do finału

Opublikowano  Zaktualizowano 
45 24882

Limanowa/Tymbark. Przed Sądem Rejonowym w Limanowej toczy się proces byłego wikariusza parafii w Tymbarku, oskarżonego o dwa gwałty. Przesłuchano już wszystkich świadków, w tym pokrzywdzoną kobietę. Dodatkowe wyjaśnienia chce złożyć duchowny.

Przed Sądem Rejonowym w Limanowej trwa proces byłego wikariusza parafii w Tymbarku, któremu Prokuratura Okręgowa w Nowym Sączu postawiła dwa zarzuty gwałtu.

Przesłuchano już wszystkich świadków, w tym pokrzywdzoną kobietę. Przesłuchanie odbyło się w specjalnym trybie - tzw. niebieskim pokoju. Procedura ta stosowana m.in. w sprawach o przestępstwo na tle seksualnym ma na celu ochronę osoby pokrzywdzonej przed wtórną wiktymizacją i zapewnienie jej odpowiedniego wsparcia, przy jednoczesnym umożliwieniu oskarżonemu obrony. Zeznania są rejestrowane, a następnie odtwarzane podczas rozprawy.

Przesłuchany przed sądem został także ks. Rafał S. Jak przekazał nam sędzia Bogdan Kijak, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Nowym Sączu, oskarżony wyraził chęć złożenia dodatkowych wyjaśnień. Posiedzenie wyznaczono na 8 października. 

Proces byłego wikariusza prowadzony jest z wyłączeniem jawności. 

Głośną sprawę jako pierwsi opisaliśmy w październiku 2023 roku. Po wszczęciu śledztwa przez limanowską prokuraturę, postępowanie przejęła nadrzędna jednostka z Nowego Sącza. Akt oskarżenia został skierowany do sądu 23 grudnia ubiegłego roku. Wobec ks. Rafała S. toczy się także postępowanie kościelne, które tarnowska kuria uzależnia od wyników postępowania karnego. 

Przypomnijmy: 20 października 2023 roku w Prokuraturze Rejonowej w Limanowej zarejestrowano sprawę dotyczącą kapłana pełniącego posługę w Tymbarku. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożyła Kuria Diecezjalna w Tarnowie, a dotyczyło ono domniemanego przestępstwa o charakterze seksualnym.

Równolegle do prokuratorskiego śledztwa zainicjowano postępowanie kościelne. Kapłan, który przez przeszło dwa lata pracował w charakterze wikariusza w Tymbarku, z dnia na dzień musiał opuścić parafię. Wierni dowiedzieli się o tym w niedzielę, dwa dni po złożeniu zawiadomienia. Oficjalnym powodem miała być "sprawa wymagająca wyjaśnienia". Kapłan został zawieszony i od tamtego momentu nie tylko nie sprawował posługi, ale i nie przebywał na terenie żadnej innej parafii. 

W połowie listopada ksiądz trafił do aresztu tymczasowego. Zakład karny opuścił już w grudniu, zgodnie decyzją Sądu Okręgowego w Nowym Sączu, który rozpatrywał zażalenie na postanowienie sądu w Limanowej. Opuszczenie aresztu przez duchownego uwarunkowano wpłatą 50 tys. zł poręczenia majątkowego. Księdza objęto również dozorem policyjnym, zakazem kontaktowania się i zbliżania do świadków, a także zakazem opuszczania kraju, połączonym z zatrzymaniem paszportu. 

Obrona twierdzi, że zarzuty, jakie zostały postawione duchownemu, są bezzasadne. W rozmowie z nami obrońca księdza zapowiadał, że jeśli do sądu wpłynie akt oskarżenia, wraz ze swoim klientem będzie dążył do wyroku uniewinniającego.

Komentarze (45)

zakrapiany
2025-10-06 07:22:09
9 4
Tak, niewinny, biedny ksiądz nękany przez siły nieczyste. Pewnie to zakusy diabelskie wepchnęły go do łóżka dzieci...dobrze, że tylko dwa mu udowodnili bo idę o zakład, że diabeł nie tylko te dwa uknuł. Tymbark powinien się mu złożyć na tę kaucje, jako wota za cud powołania.
Panacea
2025-10-06 08:08:24
0 0
Wredna szydera wobec mieszkańców Tymbarku. Czasem zastanów się co piszesz i nie pakuj też wszystkich do jednego wora, bo w każdej grupie społecznej znajdzie się czarna owca. Jeśli jest winny to zostanie skazany i nie mogą z tego powodu być napiętnowani ani inni księża, ani Tymbark.
zakrapiany
2025-10-06 08:12:35
4 0
No, mówię właśnie, że parafia winna się mu złożyć na kaucje jako wotum za dar powołania. Nie wiem o jakiej szyderze mówisz, diabelski pomiocie kpiący z daru kapłaństwa.
Łosoś
2025-10-06 08:17:25
0 3
@zakrapiany gdzie Ty przeczytałeś, że chodzi o dzieci? Została przesłuchana pokrzywdzona kobieta i sprawa jest o gwałt. Dla mnie tylko jest niejasne, że chodzi o dwa gwałty. Jedna kobieta została dwa razy zgwałcona, czy coś nie dopisane jest o drugiej kobiecie...?
Panacea
2025-10-06 08:18:23
0 0
@zakrapiany, właśnie pokazałeś kim jesteś - moralne dno.
zakrapiany
2025-10-06 08:21:23
2 0
Poczytaj stare artykuły o kogo chodzi. Może przeliczają każdą dziure za jeden gwałt albo i co..? A biedny j.e ksiądz Rafał musi znosić te kalumnie.
zakrapiany
2025-10-06 08:23:19
2 0
Panacea moralnym dnem są ludzie, którzy nie widzą w tej sprawie wiekszego zła niż zło dla jednej osoby (poszkodowanej).
Łosoś
2025-10-06 08:32:44
0 0
No biedny ksiądz Rafał. Bo przecież nie wierzysz, że kapłan posunąłby się do takich nie godnych czynów?Ja stawiam, że go opętał szatan i on nie był świadomy, tego co robi ;)
zakrapiany
2025-10-06 08:42:30
0 0
Pewnie, że nie był świadom, no bo jak opętany szatanem, to jak miał wiedzieć? Święty człowiek zaatakowany przez tuska i lewicowe ideologie.
kyniu
2025-10-06 17:12:27
2 0
Te boże byki wszystkie takie niewinne,jak te niewiniątka dopiero co narodzone.
Pokaż wiecej (8)
Odpowiedz
JanekZ4echPancernychipsa
2025-10-06 12:45:06
5 1
Sąd oceni czy ksiądz jest wielbłądem. Ksiądz twierdzi, że nie. Duży byczek czy wielbłąd - nie jest to istotne. Chcą wejść przez ucho igielne do Królestwa Niebieskiego i manią barany, że wezmą je ze sobą. ME ME ME głupocie nie.
Odpowiedz
Manitou
2025-10-06 12:46:39
0 1
Nigdy się nie dowiemy jak to było na prawdę! Bo różne "teorie" po Tymbarku i okolicach można usłyszeć!
aramis
2025-10-06 14:45:28
1 1
Właśnie. Czy idąc w październiku na różaniec czy niedzielna mszę można zostać zgwałconym przez księdza.
Ja się tam czuję bezpiecznie
kyniu
2025-10-06 17:04:38
0 0
@aramis - ale na plebanii-niekoniecznie.
aramis
2025-10-06 18:13:14
0 0
Sprawy urzędowe zalatwia się w kancelarii parafialnej a tam nie gwałcą
A po co idzie się sama do mieszkania księdza?
zakrapiany
2025-10-07 08:45:22
0 0
aramis czyli, że w mieszkaniu księdza tylko gwałtu można się spodziewać? Marną macie tę obronę księży...
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
szaradaa
2025-10-06 13:59:45
3 3
Roboty, ale takiej ciężkiej, fizycznej na to towarzystwo to by może trochu im ulżyło, a po wtóre zmienić kościelne prawo ii niech każdy ksiądz ma normalną rodzinę - legalną babe i dzieci nie jakieś na boku, gdzie fundusz kościelny płaci alimenty.
Do tego jednak nie dojdzie , bo chcąc pouczać innych trzeba by chociaż odrobinę przyzwoitości wykazać w swoim małżeństwie a z tym już byłby problem nie lada.
aramis
2025-10-06 14:49:28
0 0
A to żonaci nie okazują się być np.pedofilami czy gwałcicielami.
Czy nie mają kochanek "i dzieci nie jakieś na boku"
Łosoś
2025-10-06 16:19:15
1 2
@aramis przypomnij mi (bo już moja pamięć na ta...) co to kapłan ślubuje Bogu, jak ma świecenia. I jeszcze jakbyś mi przypomniał definicje celibatu, bo też zapomniałem... A Ty się o gwałty nie masz co martwić, przecież złego diabli nie biorą ;)
szaradaa
2025-10-06 16:21:55
0 1
aramis@ zgadza się , żonaci mają kochanki, lewe dzieci tylko że, nie uzurpują sobie prawa do tego , aby innych pouczać , oceniać co dobre a co złe i nie "odpuszczają grzechów" więc wydaje mi się, że jest różnica.
Myślę, że nie masz problemu ze zrozumieniem w czym problem tylko tak udajesz.
Panacea
2025-10-06 16:38:36
1 3
@szaradaa,skoro już piszesz o różnicy, to wśród nauczycieli zapewne nie ma mniejszego odsetka gwałcicieli, a oni też nauczają... w każdej grupie społecznej znajdą się czarne owce. Ty, natomiast, wsadzasz wszystkich księży do jednego wora, krzywdząc wspaniałych kapłanów, którzy nie mają jak się obronić przed twoim atakiem i pisaniem o wszystkich.
kyniu
2025-10-06 17:08:53
1 1
@Panacea- tylko jest jedna wielka różnica. Nauczyciel/ nauczycielka wyleciałby/ wyleciałaby ze szkoły z hukiem, a nie zostaliby przeniesieni do innej szkoły. Rozumiesz różnicę?
Panacea
2025-10-06 18:18:49
0 1
@kyniu, manipulujesz swoim uprzedzeniem do księży i nie czytasz do końca artykułu! Cytuję: "Równolegle do prokuratorskiego śledztwa zainicjowano postępowanie kościelne [...]. Kapłan został zawieszony i od tamtego momentu nie tylko nie sprawował posługi, ale i nie przebywał na terenie żadnej innej parafii". Gdzie widzisz tu różnicę?


W połowie listopada ksiądz trafił do aresztu tymczasowego. Zakład karny opuścił już w grudniu, zgodnie decyzją Sądu Okręgowego w Nowym Sączu, który rozpatrywał zażalenie na postanowienie sądu w Limanowej. Opuszczenie aresztu przez duchownego uwarunkowano wpłatą 50 tys. zł poręczenia majątkowego. Księdza objęto również dozorem policyjnym, zakazem kontaktowania się i zbliżania do świadków, a także zakazem opuszczania kraju".
aramis
2025-10-06 18:24:06
0 1
@Łosoś przypomnij mi (bo już moja pamięć na ta co młodzi ślubują przed ołtarzem nie miłość wierność itd.
Te śluby są jakoś mniej ważne niż kapłańskie ?
aramis
2025-10-06 18:29:18
0 2
@szarada policjant drogówki sam przekracza nie raz prędkość a uzurpuje sobie prawo do tego , aby innych pouczać i jeszcze karać mandatem.
Złe to Twoje tłumaczenie
szaradaa
2025-10-06 18:48:00
0 0
Panacea@ Zgodzę sie z Tobą, że są co niektórzy wspaniali księża, tylko chore kościelne prawo większość księży popycha na ścieżkę grzechu.
Zrozum to są zdrowi, młodzi mężczyźni ,
których w seminarium nikt nie pozbawia ludzkich potrzeb.
Nie można mówić, że każdy ksiądz to pedofil, że każdy ma kochanki, a pół biedy jak nie rozbija przez te kochanki małżeństw.
Ty chyba nie widzisz, albo nie chcesz widzieć w czym problem : jak taki ktoś może napominać, pouczać, grzmieć co jes grzechem a co nie a możliwe , że gorszy grzesznik ode mnie miałby oceniać moje postępowanie i decydować o rozgrzeszeniu
Sorry.....
Łosoś
2025-10-06 18:52:25
0 0
@aramis, jeśli nie widzisz różnicy między ślubowaniem drugiemu człowiekowi, a ślubowaniem Bogu, to ok, nie było tematu :)
aramis
2025-10-06 19:07:50
0 0
@szarada Jezus powiedział "idźcie na cały świat i nauczajcie wszystkie narody" więc to czynią a ty byś chciał im tego zabronić
todi
2025-10-06 19:24:25
0 0
Księża nie składają przysięgi czystości. Zakonnicy tak. Poczytajcie. Dlatego min fundusz alimentacyjny w kościele katolickim. Z drugiej strony małolaty zachowują się jak 20-latki i niejednokrotnie tak wyglądają. Nie jest to w żaden sposób na usprawiedliwienie postępowania księdza
szaradaa
2025-10-06 19:36:11
0 0
aramis@ przestań bredzić - w którym miejscu ja niby zabraniam księżom iść na cały świat i pouczć, ale niech naprawę tego świata zaczną od siebie od własnego postępowania .
Nie wydaje Ci się, że bycie osobą duchowną do czegoś zobowiązuje - oni powinni dawać przykład godnego postępowania - zresztą powołaniem każdego człowieka jest godne życie a że bywa różnie to już inna sprawa
aramis
2025-10-06 20:06:12
0 1
Cieszy mnie to jak martwisz się o zbawienie duchowieństwa i pewnie za nich się gorąco modlisz.
Oczywiście myślisz też o swoim szczęściu wiecznym
szaradaa
2025-10-06 21:52:25
0 0
@aramis Ora et labora - uczciwa praca jak modlitwa.
mnimitz
2025-10-06 22:11:17
0 0
nie zrozumiesz szarada jak gorszy od ciebie grzesznik miałby decydować o rozgrzeszeniu bo nie jesteś katolikiem...
między innymi istotą kapłaństwa są słowa Jezusa ...
"którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane"
i nic nie słyszałem żeby były jakieś warunki...
ale nie możecie być gorszymi grzesznikami od szarady
szaradaa
2025-10-06 22:45:15
0 0
@mnimitz samej mi nie przyjemnie zem taki grzyśnik, - ale ciesze się że mnie zaszczyciłeś Swoim komentarzem !!!!
Pokaż wiecej (16)
Odpowiedz
konto usunięte
2025-10-06 17:10:33
0 1
Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni.
zakrapiany
2025-10-07 08:48:57
0 0
tak...powypuszczajmy wszystkich z aresztów no bo jak tu sądzić ?? Ot, kato-patologiczna logika.
Odpowiedz
kyniu
2025-10-06 17:13:42
2 1
Te boże byki wszystkie takie niewinne, jak te niewiniątka dopiero co narodzone. Albo jak Zbyszek "uciekam i ukrywam się " Ziobro.
Panacea
2025-10-06 18:23:50
0 1
Właśnie pokazałeś swoje zepsucie moralne.
saxon
2025-10-06 20:27:31
0 0
Zbysiu już się nie ukrywa , na nieszczęście dla tej naleśnikowej komisyji która błaźni się przed całym Światem;))
szaradaa
2025-10-06 21:06:51
0 0
Zbysiu nabrał odwagi i stawił się przed komisją bo wie że Nawrocki go ułaskaw - gdyby kto inny został presydentem, możliwe że jego stan zdrowia byłby agonalny.
saxon
2025-10-07 05:50:36
0 0
Raczej mało prawdopodobne by kopiował zachowanie Romana kunia G.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
PR1
2025-10-06 21:53:14
0 0
po wyroku pisać do Nawrockiego to może ułaskawi...
Odpowiedz
wilcacora5
2025-10-06 22:36:36
0 0
W katopislandi o jednym a tymczasem Karolek Nawrocki wraz z Tuskiem wysłali późnym piątkiem żandarmerie wojskowa na granicę z Niemcami, czyli niedługo pobór na rzeź i nie naszą wojnę szykują, kto będzie chciał nie uczestniczyć w śmierci i uciec to granica już uszczelniona !!!

https://youtu.be/wIPbJHPYZ3A?si=Du_8imciCSwXTLME
Łosoś
2025-10-07 05:16:57
0 0
@wilcacora5 a Ty obecnie jesteś w Polsce?
Odpowiedz
mnimitz
2025-10-06 23:12:41
0 0
dlaczego ruskie onuce sieją panikę????
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Proces kapłana oskarżonego o gwałt zmierza do finału"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in