17°   dziś 21°   jutro
Czwartek, 04 czerwca Franciszek, Karol, Kwiryna, Helga

“Sztandarowy” spór

Opublikowano  Zaktualizowano 
87 17757

Limanowa. Pretensje i pytania, zarzuty o obojętność wobec Matki Boskiej i żądania zwrotu pieniędzy do miejskiej kasy – tak wyglądała dzisiejsza dyskusja nad zmianą sztandaru Limanowej podczas sesji z udziałem licznej grupy mieszkańców. Choć burmistrz Jolanta Juszkiewicz ostatecznie wycofała się z kontrowersyjnego pomysłu usunięcia wizerunku Piety Limanowskiej, musiała zmierzyć się z krytyczną oceną swojej postawy.

Temat nowych symboli miasta, z których decyzją urzędników i zewnętrznych ekspertów miała zniknąć Pieta Limanowska - wizerunek figury Matki Boskiej Bolesnej z bazyliki - wywołał bezprecedensowe poruszenie wśród mieszkańców miasta. 

Przypomnijmy, że po naszym artykule: Matka Boska znika ze sztandaru w internecie utworzono petycję przeciwko wprowadzonej przez samorząd zmianie, którą poparło ponad tysiąc osób. Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta niewielka sala w budynku LDK pękała w szwach, a pod adresem władz miasta padły słowa o „obojętności” i „braku szacunku do korzeni”.

„Niech pani nie robi z siebie ofiary”

Jednym z najmocniejszych punktów obrad było wystąpienie jednej z mieszkanek, która w ostrych słowach skomentowała postawę burmistrz Jolanty Juszkiewicz.

Zobacz również:
Ja do pani burmistrz takie pytanie. Też czytałam wszystkie te wypowiedzi ludzi. Jedni są zdenerwowani, inni bronią. Ale niech pani też nie robi z siebie ofiary i mówi, że dostaje SMS-y i wsparcie od ludzi, znajomych i nawet księży, bo chyba to są księża niewierzący, że wspierają – grzmiała mieszkanka.

Podniosła również kwestię odpowiedzialności finansowej za przygotowanie projektu, który ostatecznie trafi do kosza. 

Myślę, że wszyscy ci, którzy się tak pomylili w tej uchwale wraz z panią burmistrz zwrócą te pieniążki, które daliście na tą komisję, która nie jest komisją heraldyczną, tylko nie wiem czym. (...) Te 22 tysiące zł myślę, że należy wpłacić - i radni, którzy głosowali za tą uchwałą, i pani burmistrz - do kasy miasta, żeby zwrócić te koszty, które są nienależne – postulowała z mównicy.

Burmistrz pod ścianą: „Czuję się jak na przesłuchaniu”

Jolanta Juszkiewicz stwierdziła, że inicjatywa opracowania nowego wzoru sztandaru była kontynuacją inicjatywy władz miasta z poprzedniej kadencji. Pytana natomiast o konkretne powody, dla których zrezygnowano z wizerunku Piety, burmistrz zasłaniała się autorytetem krakowskich historyków. Pytana, czy sugerowała heraldykom wykorzystanie w nowym sztandarze wizerunki figury z limanowskiej bazyliki. Burmistrz stwierdziła, że “była o tym mowa, natomiast od razu usłyszał negatywną odpowiedź”. 

Mówię prawdę, że się przy tym nie upierałam. Mówię od razu, ponieważ dla mnie ludzie, którzy opracowywali sztandar i wszystkie znaki miasta, to były osoby z ogromnym autorytetem. Zresztą mieliśmy przyjemność ich gościć na sesji, na komisjach. Byliśmy też osobiście. No i stąd ta sytuacja powstała. Ale wydaje mi się, że takie osoby  powinni znać taką ustawę i respektować ją - powiedziała.
Uchylamy tą uchwałę, ponieważ wola ludzi jest taka, żeby sztandar został z tym poprzednim wizerunkiem. Mnie to nie przeszkadza, bo nie ukrywam, że jestem też osobą wierzącą. Natomiast uważałam, że i zrobiliśmy zgodnie z wymogami z tymi, które myśmy na tą chwilę znali. Natomiast na chwilę obecną wrócimy po prostu do poprzedniego sztandaru. Tyle na ten temat - wyjaśniła Jolanta Juszkiewicz. 

Gdy mieszkańcy zaczęli dopytywać o szczegóły umów i brak starań o zachowanie religijnego symbolu, atmosfera stała się nerwowa.

Akurat jesteśmy w miejscu wystąpienia osób zaproszonych, a nie w miejscu po prostu przesłuchania. Także, proszę pani, ja czuję się dokładnie jak na przesłuchaniu. Owszem, powiedziałam i przyznaję się publicznie, że nie naciskałam jakoś specjalnie – ripostowała burmistrz Jolanta Juszkiewicz.

„To jest nasza tożsamość”

Jedna z kobiet obecnych na sesji nie kryła rozczarowania brakiem determinacji władz miasta. Przytoczyła swoje rozmowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, które zaprzeczyły wersji przedstawianej przez urząd i miały potwierdzić, że wizerunek Matki Bożej jest dopuszczalny na sztandarze. 

Przepraszam, że muszę to powiedzieć i osądzić trochę, ale mnie to boli taka postawa radnych i po prostu takie nie tchórzostwo, bo nie nazwę tego tchórzostwem, tylko taka obojętność wobec tego, czy będzie ten wizerunek Matki Bożej, czy nie. A to jest nasza historia, to jest nasza tożsamość i nie można sobie tak łatwo z tego rezygnować – mówiła.

Porównała aktualną sytuację do znacznie trudniejszego momentu w historii Polski - okresu PRL.

Przypomniałam sobie czasy komunistyczne, jak nie było pozwolenia na kościoły. Ksiądz chodził, całował te klamki, na kolanach wyprosił zgodę. Przecież tutaj można było się zmobilizować, poszukać rozwiązania, zadzwonić do ministerstwa – wytykała władzom. - Przecież z tego co wynika, że państwo po prostu zostali wprowadzeni w błąd - dodała. 

„Limanowa to bazylika, nie buzodrom”

W dyskusję włączyli się również inni mieszkańcy, przypominając, że kult Matki Bożej w Limanowej jest starszy niż lokacja samego miasta. 

Odkąd się pojawiła ta sprawa w internecie, odbieram bardzo dużo telefonów od przyjaciół. Mówią: "Co wyście z tą Matką Boską zrobili?". (...) Przecież to jest niemożliwe. Dla nich, jak się pojawia Limanowa, to widzą bazylikę i Matkę Boską, a nie Buzodrom czy inne budowle – relacjonowała inna z mieszkanek miasta.

Mateusz Wroński, reprezentujący tysiąc osób podpisanych pod zainicjowaną przez niego petycją, który jako pierwszy zabrał głos w imieniu protestujących mieszkańców, apelował o wycofanie się z projektu, który „ewidentnie źle się kojarzy”.

Przychodzę do państwa w duchu prośby oraz z taką pokorą wobec naszych symboli narodowych i tradycji naszej lokalnej społeczności. (...) Tysiące osób podpisało petycję w internecie, aby nie usuwać Piety Limanowskiej ze sztandaru miasta i nie robić również koloru czerwonego, który nam ewidentnie się źle kojarzy – argumentował.

W dalszej części obrad Rada Miasta Limanowa jednogłośnie uchyliła grudniową uchwałę. Do tematu będziemy powracać.

Komentarze (87)

ABS0LLUT
2026-01-23 17:30:40
0 6
Dzisiejsza sesja pokazała jedno: problemem nie była sama symbolika, lecz sposób podejmowania decyzji. Dobrze, że uchwała została uchylona i że stary sztandar ma zostać odnowiony.

Jeśli jednak miasto wróci do prac nad nowym sztandarem, warto oprzeć je na rzeczywistych konsultacjach z mieszkańcami w trybie art. 5a ustawy o samorządzie gminnym – otwartych i powszechnych. Opinie rady/rad parafialnych czy innych środowisk bądź wyłącznie chętnych osób mogą być ważnym głosem, ale jako element konsultacji, a nie ich zastępstwo. Tylko taki tryb pozwoli uniknąć podobnych napięć w przyszłości.
Manitou
2026-01-23 17:52:05
0 2
Problemem jest głupota rządzących !
ABS0LLUT
2026-01-23 18:14:09
0 3
Przypomniał mi się słynny cytat ze starego serialu "Szpital na peryferiach", ale ja bym obecną sytuację nazwał raczej zwyczajną ignorancją, z elementami pierwszego grzechu głównego ;)
tytan57
2026-01-24 13:51:47
2 0
Ci co opowiadali się za starym wzorem sztandaru zapewniali, że tak chce większość mieszkańców miasta. A to jest nieprawda. Za było 800 na 14000 mieszkańców, to nie całe 6%. To nie jest demokracja a teokracja, ale tej mniejszości wydaje się że mogą kłamać bo mają poparcie boskie. A radni okazali się zwykłymi miękiszonami, zmieniając swoje decyzje pod wpływem nacisku mniejszości. Sprawiedliwie byłoby rozpisać referendum w tej sprawie i wtedy wszyscy by się mogli wypowidzieć.
ABS0LLUT
2026-01-24 22:33:52
0 0
@tytan57: W demokracji lokalnej liczy się aktywność, a nie bierna większość. Petycja z 800 podpisami nie rozstrzyga „woli miasta”, ale była realnym sygnałem sprzeciwu, który uruchomił debatę publiczną – i to jest jej rola. Równie dobrze mogła powstać kontrpetycja, mogła przyjść na sesję zorganizowana grupa opowiadająca się za zmianą sztandaru, albo można było zebrać podpisy pod wnioskiem o referendum.
Demokracja nie polega na tym, że liczymy nieobecnych, tylko że ci, którym zależy, korzystają z dostępnych narzędzi: petycji, udziału w sesji, konsultacji czy referendum (które ma swoje ustawowe progi frekwencyjne). Skoro jedni z tych narzędzi skorzystali, a drudzy nie – to nie jest „teokracja”, tylko normalne działanie mechanizmów partycypacji.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
carmelo
2026-01-23 17:43:17
1 12
Zwykła mieszkanka potrafiła zadzwonić do ministerstwa i sprawdzić, że wizerunek Matki Bożej w heraldyce jest dopuszczalny. Burmistrz i radni – nie.
Ślepo uwierzyli „ekspertom”, nie zweryfikowali informacji, nie zapytali mieszkańców i zmarnowali 22 tys. zł publicznych pieniędzy.
Dopiero ponad 1000 podpisów zmusiło ich do refleksji. To pokazuje, jak bardzo władze Limanowej są oderwane od ludzi i lokalnej tożsamości.
ABS0LLUT
2026-01-23 18:08:22
0 3
Co do owej Mieszkanki, serce roście, że ktoś w tak prosty sposób utarł nosa "autorytetom".

Odnośnie petycji, to gwoli ścisłości i sprawiedliwości została utworzona 2 dni po tym, jak Pani Burmistrz na łamach portalu pewnej stacji radiowej zapowiedziała zmianę uchwały, co oczywiście nie umniejsza w niczym działaniom Tusika ;)
tytan57
2026-01-24 09:14:03
2 0
A skąd wiesz że zadzwoniła, byłeś przy tym? Nie przedstawiła żadnych dowodów. Każdy może tak powiedzieć. Ja też zadzwoniłem i powiedzieli mi zupełnie coś odwrotnego. Ludziska w Limanowej są łatwowierni jak murzyni w buszu.
ABS0LLUT
2026-01-24 22:40:58
0 0
@tytan57: Wystarczy, że Pani Burmistrz ani nikt z radnych nie zadzwonili, napisali, tylko za pewnik przyjęli opinię wynajętych "ekspertów", że to nie przejdzie przez Komisję Heraldyczną przy MSWiA
Manitou
2026-01-24 22:49:20
0 0
tytan dureń jesteś i tyle
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
lim997
2026-01-23 17:52:16
5 5
psss. coś wam wyjawię. Pan Bóg ma gdzieś czy na sztandarze jest Matka Boska. nie pójdziecie za to do nieba. za to za trzymanie psów na łańcuchach, głodzenie ich i znęcanie, z całą pewnością na samo dno piekla. więc rozejrzyjcie sie wokol siebie i zastanowcie, czy walczycie o sprawy istotne dla Boga. jak masz psa i go maltetujesz przez swoja glupote, to nie bedzie zadna okolicznosc lagodzaca, gwarantuje ci.
ABS0LLUT
2026-01-23 18:24:24
0 3
Troska o zwierzęta jest ważna i nikt tego nie kwestionuje – przypomina o tym nawet film „Wszystkie psy idą do nieba”. Ale symbole wspólnoty też mają znaczenie: nikt w Poznaniu nie mówi, że koziołki na ratuszu są ważniejsze od etyki czy wrażliwości społecznej – one po prostu opowiadają historię miasta. Tak samo jest ze sztandarem Limanowej: to rozmowa o tożsamości i dialogu z mieszkańcami, a nie konkurencja z innymi, równie istotnymi sprawami.
Odpowiedz
inwalida
2026-01-23 18:24:07
0 3
Gdyby ktoś chciał jeszcze podpisać petycję - może zrobić to tutaj: https://www.petycjeonline.com/protest_przeciw_usuniciu_matki_boskiej_ze_sztandaru_limanowej?utm_source=web_share
Składajcie petycje bo jeszcze będą potrzebne. Nowy sztandar przypomina sierp i młot.
tytan57
2026-01-24 08:46:23
3 0
Ty zaprawdę jesteś inwalida, ale umysowy.
tytan57
2026-01-24 09:17:23
0 0
Petycję podpisało 800 osób na 14 tysięcy mieszkańców. To niecałe 6 procent.Jak może mniejszość decydować o czymkolwiek?
ABS0LLUT
2026-01-24 22:44:34
0 1
@tytan57: Absens carens
antyk
2026-01-28 22:59:22
0 0
A gdzie petycja za zmianą ?
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
scigany01
2026-01-23 18:26:35
8 3
Ciemnota i zacofanie.
carmelo
2026-01-23 18:41:01
1 9
„Ciemnota i zacofanie” to nie argument, to autocharakterystyka.
Jak ktoś nie ma wiedzy, historii, tożsamości ani myślenia, zostaje mu tylko pogarda i wyzwiska.
Dziękujemy za demonstrację poziomu!
Manitou
2026-01-24 20:34:39
0 1
Przedstawił się nam w dwóch słowach :)
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
AdamKnight
2026-01-23 18:35:59
7 1
Czy ktoś zadając pytanie zastanowił się, czy nasza Burmistrza nie poczuje się jak na przesłuchaniu? Czy musiało do tego dojść, że faktycznie tak się poczuła? Ludzie, wstydu nie macie!
Rysiekzpolski
2026-01-23 18:42:58
3 0
Niektórzy prawdopodobnie chcieli przez moment pomarzyć, że są organem prokuratorskim.
AdamKnight
2026-01-23 18:46:56
1 0
Masz rację. Burmistrza nie jest od tego, żeby odpowiadać na jakieś niepotrzebne pytania, tylko od rządzenia miastem.
Rysiekzpolski
2026-01-23 18:50:42
0 1
A rządzi jak do tej pory świetnie, tylko tutaj się o tym nie pisze.
vvv
2026-01-23 18:57:32
1 2
Rysiekzpolski no to żeś pojechał. Łubu dubu , łubu dubu .....
AdamKnight
2026-01-23 19:01:36
1 2
I znowu masz rację. Jeśli się nie mylę, to co najmniej 200 metrów zupełnie nowego chodnika udało się w mieście położyć... albo jest to w planach? - już dokładnie nie pamiętam. W każdym razie dzieje się dużo, dużo dobrego.
vvv
2026-01-23 19:20:38
0 0
Dziać to się dopiero zaczyna
vvv
2026-01-23 19:59:34
0 1
AdamKnight a najważniejsze , że w zeszłym roku wykonano wszystko w rejonie Króla (narki/Jazona) i to jest pełnią szczęścia . Reszta miasta wg.niego też jest ważna ale nie najważniejsza tak jak jego rejon . Tam musi być wszystko zrobione to wówczas jest super.
Gwiazdeczka7474
2026-01-23 20:02:52
0 3
Prawdziwy szacunek do "zwykłej Kowalskiej" poznaje się po tym, jak traktujecie ją, gdy pyta o trudne sprawy, a nie tylko wtedy, gdy Wam przytakuje. Ogarnijcie to, bo to nie mieszkańcy powinni się wstydzić, tylko Wy swojej reakcji na ich obecność.
Tutejszy87
2026-01-23 20:22:22
0 2
Wstydem nie są pytania mieszkańców, ale Pana komentarz, który nijak ma się do pięknych słów z dzisiejszej sesji.
Jak pisał klasyk: "Łatwo jest kochać ludzkość w ogóle, znacznie trudniej konkretnego człowieka, zwłaszcza gdy zadaje niewygodne pytania."
Po co przepraszać i przyznawać się do błędu, skoro zaraz robi się to samo? Milczenie jest złotem, zwłaszcza gdy chce się uratować resztki dobrego wrażenia.
Pokaż wiecej (8)
Odpowiedz
RyszardLimanowa
2026-01-23 18:40:54
1 1
Czy radny Mateusz „Tusik” Wroński kiedykolwiek wywiesił lub opublikował petycję dotyczącą umieszczenia Piety Limanowskiej na sztandarze Limanovii? Jeżeli nie to czekam.
Osoby, które posiadają informacje na ten temat, proszę o komentarz pod postem.
Panacea
2026-01-23 18:46:29
0 3
Chyba coś brałeś.
RyszardLimanowa
2026-01-23 19:23:44
1 0
Panacea! Brał, pił, jest chory psychicznie. W Związku Radzieckim były dwie kategorie ludzi. Jedna - miłujący socjalizm, druga - chorzy psychicznie. Tych drugich zamykano w psychuszkach. Widzę kontynuację tradycji. Gratuluję komentarza. Jak ktoś powiedział A, niech też powie B.
peres
2026-01-23 19:46:50
0 2
Fajnie się czyta komentarze Tusika - tym razem pod nickiem Panacea.
vvv
2026-01-23 21:08:41
0 2
RyszardlLimanowa mimo wszystko panacea zrobił robotę i obecność mieszkańców podniosła wam ciśnienie (co widać na zdjęciu). A te Panie , które zabrały głos przepięknie was wypunktowały,, brawa dla nich
RyszardLimanowa
2026-01-23 23:29:43
0 0
do vvv. Jedna z Pań powiedziała "Przypomniałam sobie czasy komunistyczne, jak nie było pozwolenia na kościoły. Ksiądz chodził, całował te klamki, na kolanach wyprosił zgodę. ...". W okresie PRL (1945–1989) w Polsce powstało ponad 3600 kościołów. Za Jaruzelskiego około 1000. Otwierano 1 co 3 dni. Po 89 roku najprawdopodobniej około 1000.
Co do symboli: komuniści atakowali przestrzeń publiczną swoimi symbolami, zmuszając każdego do oglądania. Ulice, szkoły, zakłady im. Lenina, akademie ku chwale i czci Lenina. Za każdy rogiem sierp i młot. Za każdy rogiem plakat „PZPR przewodnią siłą narodu”. Teraz, w myśl zasady TKM, drudzy robią dokładnie to samo. Czy to podnosi ciśnienie? Nie. Co najwyżej budzi niesmak. Mieli być inni, a są tacy sami. Aha, nie pisz do mnie wy. Chyba że pozostały ci przyzwyczajenia z dawnych czasów.
Pokaż wiecej (4)
Odpowiedz
Rysiekzpolski
2026-01-23 18:48:07
4 5
Limanowanie! Za chwilę mogą pojawić się anonimowe komentarze sprawiające wrażenie pisanych przez jedną, wyraźnie sfrustrowaną porażką wyborczą osobę działającą pod kilkoma nickami, których celem jest atakowanie obecnej władzy i niektórych radnych. Zachowajcie czujność!
vvv
2026-01-23 18:59:20
0 1
Uspokój się, weź głęboki oddech
Rysiekzpolski
2026-01-23 19:16:38
0 0
Nie potrzebuje. Płuca mam w porządku, bo nie pale. Dziękuję.
ABS0LLUT
2026-01-23 20:21:09
0 0
@Rysiekzpolski: Wywiesił na drzwiach kościoła 31 października i zawarł tam 95 tez
d6nonac
2026-01-23 22:05:37
0 0
Pewnie twoja stara komuchu :)
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
vvv
2026-01-23 19:18:28
1 2
To, co zrobiono z tą uchwałą, to policzek wymierzony mieszkańcom. Arogancja, chaos i kompletne lekceważenie głosu społeczności – tak wyglądała praca władz nad dokumentem, który dotyczy symboli miasta. Dopiero dwóch radnych i ludzie musieli ich zawstydzić i zmusić do refleksji. To nie mieszkańcy zawiedli – to władze skompromitowały się na własne życzenie.
aramis
2026-01-24 09:16:42
0 1
Powiedz ilu z tych "spoliczkowanych mieszkańców " nosi na co dzień medalik z Matką Boska
vvv
2026-01-24 19:12:57
0 0
Ja noszę od dziecka
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
byle_nie
2026-01-23 20:58:10
2 3
Dzisiejsza sesja to był festiwal bezradności władzy. Burmistrz „przesłuchiwana” przez własnych mieszkańców to obraz nędzy i rozpaczy obecnego układu – skoro ludzie muszą grillować włodarzową jak na śledztwie, to znaczy, że komunikacja w tym mieście leży i kwiczy Zamiast konkretów dostaliśmy emocjonalny spektakl i „preludium” do kolejnych przepychanek. Zajmowanie się sztandarem, gdy mieszkańcy punktują braki w zarządzaniu, wygląda jak próba gaszenia pożaru benzyną. Jeśli to ma być ten nowy rozdział, to zapowiada się na horror, a nie dobrą zmianę. Limanowa zasługuje na gospodarza, a nie na aktora, który gubi się w scenariuszu.
Odpowiedz
1qwerty
2026-01-23 21:27:28
0 0
Zamiast przestarzałej Piety umieśćmy na sztandarze wiatraki, jako symbol nowoczesności w nowoczesnym świecie wartości złudnych, walczących o niepodległość, jedynie słusznego i lobbowanego CO2
Odpowiedz
wilcacora5
2026-01-23 22:52:05
1 1
Jak PiS podczas fałszywej pandemii kazał nosić namordniki to cisza była,
Jak zamknął kościoły i cmentarze czego nie zrobił nawet żaden okupant!!!
To cisza była !
Teraz się o sztandar kłócicie a Boga żeście dawno sprzedali !!!
ABS0LLUT
2026-01-24 00:31:51
1 0
Weź pigułkę, weź pigułkę
wilcacora5
2026-01-24 08:34:09
0 0
Mało tego że sprzedali Boga ,to zawierzyli Szatanowi i przyjęli eksperyment mRNA ,gdzie trup się gęsto kładł przez ostatnie 5 lat !!
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
scigany01
2026-01-24 07:24:38
2 1
RyszardLimanowa,dobre! Ciekawe czy M.Wroński zawnioskuje o umieszczenie piety na sztandarze Limanovii? - To by było coś,a nie tak jak teraz uprawianie polityki.
Odpowiedz
scigany01
2026-01-24 07:41:55
2 0
Bo teraz wygląda to jak uprawianie polityki
Odpowiedz
ROMET
2026-01-24 08:16:48
0 2
Czy w mieście nie na innych problemów władza tylko sami szukają na siebie kija ...
Jest tyle innych potrzeb dla mieszkańców do dyskusji i wydawania kasy a oni teraz że nie chcieli ale tak wyszło .
Odpowiedz
Nowak11
2026-01-24 08:18:01
0 5
Burmistrzyni szła do wyborów z hasłem ""blisko ludzi"" I nadal tego hasła używa często.
Jednak przy pierwszym zderzeniu bezpośrednio z mieszkańcami, hasła "" zapomniała ""
Przy prostych pytaniach jednej kobiety, nie odpowiadając na jej dociekliwe pytanie _ Burmistrzyni nagle trysla AROGANCJA.
No, tak.
Jak można jej WYSOKOSCI zadawać jakiekolwiek pytania.
Poczyla się jak na przesłuchaniu i powiedziała- koniec-
Brakowało jeszcze groźby , ale pewnie niedługo i do tego dojdzie.
AdamKnight
2026-01-24 08:33:44
5 0
"Blisko ludzi" to nie znaczy, że blisko WSZYSTKICH ludzi! Chyba wiadomo, że jeśli ktoś zadaje wścibskie pytania, to się nie chce być blisko tej osoby. To naturalne i zrozumiałe, ale widać, że nie dla Ciebie. Ale pewnie jeszcze jesteś młody i niewiele wiesz o świecie.
Odpowiedz
byle_nie
2026-01-24 08:39:17
1 5
Panie i Panowie z „szczęśliwej” jedenastki... Myśleliście, że wystarczy przespać noc, wypić poranną kawę i udawać, że te nieszczęsne 24 godziny wymazały wasz wczorajszy popis? Nic z tych rzeczy. Pamięć mieszkańców to nie tablica suchościeralna – tutaj nic nie znika po jednym przetarciu szmatką. Jeśli liczyliście na zbiorową amnezję i to, że rozejdzie się po kościach, to gratuluję optymizmu, ale srogo się zawiedziecie.
Jesteśmy tu właśnie po to, by patrzeć wam na ręce i skrupulatnie rozliczać z każdej podniesionej dłoni i każdego głosu, który poszedł wbrew logice. Ta wasza „jedenastka” musi w końcu zrozumieć, że mandat radnego to nie immunitet na przyzwoitość. W piłce nożnej jedenastka to rzut karny.To wy faulowaliście, a my ustawiamy piłkę na wapnie. Pamiętajcie w tej grze to my, wyborcy, jesteśmy sędziami.
Swoi
2026-01-24 10:28:11
1 0
Jaka jedenastka radnych, liczy się trzynastu radnych, 11 głosowało za , 2 się wstrzymało czyli nie byli przeciwni większości i nie stanęli w obronie udając bezradnych
vvv
2026-01-24 12:37:53
0 0
Swoi 2 było przeciw a 1 się wstrzymał . Łatwo sprawdzisz na BIP UM Limanowa
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
jowisz
2026-01-24 09:20:29
0 2
Przypuszczam że władze miasta myslały o tym aby,ulice Matki Boskiej Bolesnej zamienić na ul Orkana,jak dawniej
Odpowiedz
tytan57
2026-01-24 09:58:22
3 1
Oglądając wczorajszą sesję Rady Miasta poczułem się jakbym oglądał cyrk Monty Pythona. Cyrk rozpoczął Wroński "Tusik" swoimi wynurzeniami na temat ingerencji niebieskiej w jego zycię powypadkowe. Trochę się wzruszyłem, bo kto by się nie wzruszył słuchając człowieka specjalnej troski.
Potem już nie było tak miło. Wystąpiły dwie leciwe panie. Pierwsza rozpoczęła regularne przesłuchanie pani burmistrz i momentami myślałem że rzuci wniosek o reaktywowanie inkwizycji celem wzięcia pani burmistrz na tortury aby ta przyznała się do grzechu zaniechania. Potem opowiadała jak to dzwoniła do ministerstwa gdzie jej powiedzieli, że na sztandarach można umieszczać wszystko co dusza zapragnie, ale nie przedstawiła żadnego dowodu na wykonanie takiej rozmowy. Wszyscy musieli uwierzyć jej na słowo, bo ona reprezentowała lobby kościelne, a wiadomo oni zawsze mówią prawdę.
vvv
2026-01-24 12:39:42
1 2
Niewygodne pytania to inkwizycja ?
vvv
2026-01-24 19:11:46
0 1
Narka a tak wczoraj przepraszałeś , czy to był szczere i prawdziwe ?
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
tytan57
2026-01-24 09:59:04
4 1
Druga pani była chyba w zmowie z pierwszą po zapewniała że też kontaktowała się z ministerstwem. Dziwne, że wypowiadały się same starsze osoby, a nie było nikogo młodszego.
W niedalekiej przyszłości należy spodziewać się wniosku o dokonanie secesji miasta Limanowa, a najlepiej całego powiatu i utworzenia Królestwa M.B.Bolesnej, bo zacietrzewienie i amok religijny osiągnęły niespotykany poziom. Dlatego nie dziwi mnie, że rada miasta ugięła się pod presją niecałych 6% mieszkańców biorących udział w ankiecie. Ich kręgosłupy moralne pękły pod wpływem szantażu moralnego wywieranego przez wiadome koła. Limanowa stała się pośmiewiskiem w kraju o czym pisze już Onet w dzisiejszym artykule. Niektórym osobom w Limanowej bliżej do średniowiecza niż do XXI wieku.
ABS0LLUT
2026-01-25 03:08:15
0 0
Przeważnie w dzień mogą sobie pozwolić na taki luksus (bycia na sesji) osoby na emeryturze lub na diecie xD. Młodzi wtedy uczą się lub pracują, odprowadzając podatki na utrzymanie "swoich" przedstawicieli
Odpowiedz
Nowak11
2026-01-24 10:20:13
0 1
# tytan57
Współczuję Ci tak dużej wrażliwości tylko na to co napisze Onet.
Nie pozostało Ci nic innego jak podziękować pani Burmistrz i "jedenastce" za pogorszenie Twojej przypadłości z wyprzedzeniem na przyszłość
tytan57
2026-01-24 11:06:57
2 0
A co to duch święty podpowiedział ci co myślę o artykule w Onecie i jak odebrałem ten artykuł?
Odpowiedz
kyniu
2026-01-24 12:29:52
1 1
Zajmijcie się sprawami ważnymi dla miasta, nie pierdołami typu sztandary i co tam ma być.
vvv
2026-01-24 13:26:56
0 0
Na ważne sprawy trzeba mieć pieniądze a tu kasa raczej pusta. Na szukanie dodatkowych źródeł finansowania trzeba ruszyć w Polskę a skąd na to wziąć siłę i ochotę
tytan57
2026-01-24 13:42:52
1 0
Najlepiej powierzyć Limanową opiece niebieskiej i niech ona się o to martwi
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
luxemburg
2026-01-24 14:35:50
0 4
Dostało się radnym za swoje, zasłużyli sobie na to. Tacy butni, tacy pewni siebie, tacy najmądrzejsi na co dzień. Nawet konsultacji z mieszkańcami nie potrzebowali, bo to przecież wybrańcy i teraz już wszystko mogą. Pięknie brzmiały te słowa przepraszam. Oby częściej. Wyborcy będą teraz uważniej patrzeć na ręce.
antyk
2026-01-24 20:03:50
1 1
Cieniasy, dali się zakrzyczeć dewocji, no ale to Limanowa, tam nic nie ma prócz kościoła.
Odpowiedz
AdamKnight
2026-01-24 15:13:03
4 1
Jak tutaj mądry @tytan57 zauważa, za było tylko 800 mieszkańców! To nawet nie jest 1/10! Natomiast zgodnie z zasadami matematyki 13 200 opowiedziało się przeciwko. Niestety lista z podpisami gdzieś się chyba przypadkiem zgubiła. A szkoda, bo głosowały nawet małe dzieci, które pisać nie umiały, więc wyobraźcie sobie jaka to determinacja Limanowian! A ich głos został zlekceważony! SKANDAL! Dobrze, że jeszcze @tytan57 czuwa.
Gwiazdeczka7474
2026-01-24 18:53:14
0 1
Takie komentarze sprawiają Panu przyjemność?
vvv
2026-01-24 19:18:43
0 0
AdamKnight to dzieci władza się przestraszyła? To tylko świadczy o słabości tych co sprawują władzę w naszym mieście . Do ministerstwa nie potrafili zadzwonić i od Tusika petycji nie odebrali . To Tusik niezły blef zrobił
AdamKnight
2026-01-24 21:00:03
0 0
Gwiazdeczko, nie rozumiem Twojego pytania. Takie komentarze, czyli że jakie?

vvv, władza w naszym mieście jest najlepsza ze wszystkich władz, jakie były do tej pory. Dziwię się, że w to wątpisz. Ale może Ty po prostu nie wchodziłeś na facebooka miasta? To by się zgadzało. Wejdź, zobacz, ile wspaniałości tam jest.
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
antyk
2026-01-24 20:02:28
3 0
Kilka dewotek i dewotów terroryzuje miasto. Niecałe tysiąc podpisów...Jak się cieszę że już w tym zapyziałym zaścianku nie mieszkam. Niech siedzą cały dzień w kościele, nikt im nie broni. Wara od świeckości państwa o ile coś jeszcze z tego zostało.
Manitou
2026-01-24 22:53:39
0 0
tu i bez ciebie głupków nie brak ,jest kyniu jest tytan , to wystarczająco głupoty i tępoty umysłowej jak na takie nieduże miasto!
Panacea
2026-01-25 08:05:51
0 0
@antyk, w imieniu tych PAŃ i PANÓW, dziękujemy za ten komplemen od hejtera, obiecujemy się nie zmieniać i nadal stać na straży naszych wartoścì, tradycji i tożsamości narodowej - przed takimi jak ty i tobie podobnym oraz obiecujemy modlitwę za ciebie i innych o nawrócenie, bo nigdy nie jest za późno. Matko Bolesna, Pani nasza, Limanowska, módl się za nami i prowadź nas.
antyk
2026-01-28 22:55:43
0 0
Manitou nie bądź skromny powinieneś wymienić siebie na pierwszym miejscu. Panacea mam gdzieś twoje wartości, możesz sobie wierzy ćw co tam chcesz. Nie wiem z kim albo czym pozamieniałeś się rozumem ale to że w twoich oczach wojna w grajdołku limanowskim urosła do tożsamości narodowej oznacza stanowczo za dużo kadzidła :D. Nie mogę uwierzyć jak ludzie mają nawalone w głowach...
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
ABS0LLUT
2026-01-25 00:43:22
0 1
W odpowiedzi na powtarzany argument „800 vs 14 000 = ok. 6%” warto uporządkować fakty. Ok.14 000 to liczba uprawnionych do głosowania, a demokracja lokalna nie działa na zasadzie biernej zgody większości, lecz poprzez aktywność (wybory, petycje, konsultacje, referendum).

Petycja nie jest referendum, lecz sygnałem społecznym — i spełniła swoją rolę, uruchamiając debatę i doprowadzając do uchylenia uchwały. Spójrzmy jednak na te same liczby konsekwentnie: łącznie na radnych oddano 3 765 głosów, czyli 26,9% uprawnionych, a to poniżej 30% progu ważności referendum. Zatem nikt nie ma „mandatu większości miasta”.

W takiej sytuacji jedyną uczciwą drogą są otwarte konsultacje z mieszkańcami (art. 5a u.s.g.), a nie wzajemne etykietowanie się „mniejszością” czy „większością”.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2026-01-25 01:01:57
0 1
Dla porządku warto dodać jeszcze jeden fakt liczbowy. Obecna burmistrz uzyskała 3 709 głosów, co przy ok. 14 000 uprawnionych daje ok. 26,5%. To niewiele mniej, jak łączne poparcie wszystkich radnych (26,9%).

Wniosek pozostaje ten sam: przy takiej frekwencji nikt nie ma liczbowego „mandatu większości miasta”, co jest normalne w demokracji lokalnej. Dlatego w sprawach społecznie wrażliwych konsultacje z mieszkańcami nie są podważaniem wyborów, lecz ich naturalnym uzupełnieniem.
Panacea
2026-01-25 01:21:07
0 0
Drodzy Państwo, to był czas próby dla wszystkich ze stron i zarazem dobra lekcja dla władzy od Społeczeństwa, u którego na zaufanie trzreba będzie znowu długo pracować, ale warto, bo jesteście Państwo na służbie. Zobaczymy czy ta nauka i zadanie zostaną odrobione, trzymam mocno kciuki by tak się stało.

Pani nasza, Pani Limanowska,
O, Piękna Matko, pełna łaski,
W Twoich oczach nadzieja i miłość,
Dla nas – Twoich dzieci – jasne blaski.
Panacea
2026-01-25 01:23:24
0 0
@Absollut, mój komentarz jest pod twoim wpisem celowo, bo dałeś dobrą puentę.
ABS0LLUT
2026-01-25 01:30:20
0 0
@Panacea, wybacz, że to jeszcze nie był koniec ;)
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
ABS0LLUT
2026-01-25 01:23:46
0 1
I tak na koniec dla "naczelnego" hejtera tego tematu...

Wyobraźmy sobie czysto hipotetycznie, że w wyborach samorządowych głos oddaje 6% z 14 000 uprawnionych, czyli 840 osób. Albo 3% (420 osób) czy nawet 1% (140 osób). Z punktu widzenia prawa wynik nadal byłby w pełni ważny, bo w wyborach samorządowych nie obowiązuje żaden próg frekwencji – mandat otrzymuje ten, kto zdobył najwięcej głosów.

Te liczby pokazują jedno: system nie opiera się na założeniu, że nieobecni „głosują przeciw”. Prawo świadomie akceptuje sytuację, w której decyzje zapadają przy niskiej frekwencji, bo inaczej każda bierność paraliżowałaby funkcjonowanie gminy. I to właśnie dlatego argument „to tylko kilka procent” sam w sobie niczego nie rozstrzyga.

Ps. Przepraszam za łamanie nEtykiety i floodowanie, ale to przez ograniczenia znaków w jednym poście ;)
Odpowiedz
ABS0LLUT
2026-01-25 04:14:20
0 1
W nawiązaniu do poprzedniej sesji...

Radny Michał Bulanda mówił o „uniwersalności” i „odwadze w podejmowaniu decyzji”, sprowadzając mandat radnego do prawa decydowania bez pytania mieszkańców. To bardzo wąskie rozumienie demokracji. Mandat nie znosi dialogu – szczególnie w sprawach symboli, które mają łączyć wspólnotę.

Na obecnej przeszedł od "odważnych decyzji" do odważnych przeprosin i jako jedyny szczerych.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2026-01-25 04:27:55
0 1
Radna Dorota Wójtowicz próbowała podważyć sens konsultacji, pytając o „konsekwencje prawne” pozostawienia starego sztandaru. Nie wskazała jednak żadnego konkretnego przepisu, który takie konsekwencje by przewidywał. Zamiast tego pojawiło się odwołanie do własnego doświadczenia muzealnego i sugestia, że mieszkańcy nie rozumieją „kanonów” i dlatego nie powinni decydować. To szczególnie problematyczne, bo pozostawienie starego symbolu nie jest „zakłamywaniem historii”, lecz jej zachowaniem. Paradoksalnie właśnie ta wypowiedź najmocniej pokazała, że problemem nie jest prawo, lecz niechęć do sytuacji, w której społeczeństwo mogłoby wyrazić niewygodną opinię.
Niby przeprosiła, ale sugerując, że to wina mieszkańców przez brak zgłaszania postulatów, a przecież jest dostępna...
antyk
2026-01-29 00:16:47
0 0
Żenada, trzeba było zostać przy swoim ale dali się zakrzyczeć dewocji ... Pierwszy błąd że ruszyli ten temat drugi że się wycofali. Dziwne że braun nie wparował i inne podobne :D
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"“Sztandarowy” spór"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in